Masuk sahaja tahun 2019, cara untuk live chat dengan Air Asia juga bertukar. Sekarang aktiviti live chat dengan Air Asia juga menjadi
lebih mudah. Sebelum anda pergi ke web site live chat, sila sediakan
perkara yang saya telah senaraikan di bawah:-
1. IC /
Passport / My Kids / Sijil lahir, sila snap (ambik gambar) siap-siap,
sebab nanti waktu live chat akan
minta dokumen pengenalan diri yang salah ejaan tu.
2. Sila
catat di atas kertas siap-siap booking number dan flight
number anda.
3. Pastikan
data internet laju dan tidak tersekat-sekat.
STEP 1
Anda boleh berbual dengan pihak Air Asia menggunakan smart
phone sahaja, nanti senang nak send gambar dokumen pengenalan diri. Mula-mula pergi ke website LIVE CHAT Air
Asia. Kemudian klik pada logo live chat yang saya dah bulatkan dengan warna
kuning (Rujuk pada gambar 1).
Gambar 1 |
STEP 2 ( Tukar bahasa, Kalau nak guna English, sila skip
Step ini)
Sesudah klik logo live
chat, kalau anda tidak yakin dengan Bahasa English, anda boleh tukar kepada
Bahasa Melayu. Sila klik pada “Change Language” di bahagian bawah sebelah kiri
(rujuk pada gambar 2).
Gambar 2 |
Kemudian akan keluar seperti gambar 3, sila klik dekat bahagian anak panah yang saya
tunjuk dalam gambar 3.
Gambar 3 |
Seterusnya pilih “Bahasa
Melayu”, dah pilih bahasa, sila klik “Simpan” (rujuk gambar 4)
Gambar 4 |
Bahasa pun dah pilih, sila klik dekat anak panah yang saya
dah bulatkan seperti dalam gambar 5, untuk kembali pada chat.
Gambar 5 |
STEP 3
Untuk memudahkan anda memahami step 3 ini, sila rujuk pada
gambar yang saya telah sediakan. Pada step 3 ini, anda akan berbual dengan robot
terlebih dahulu, sebelum disambungkan dengan pegawai khidmat pelanggan yang
bertugas.
Gambar 6 : Klik “Booking Change”
Gambar 7: Klik “Pembetulan Butiran Tetamu”
Gambar 7 |
Gambar 8: Klik “Pembetulan / Penukaran nama”
Gambar 9: Klik “Pindahan ke rakan Allstar saya”
Gambar 9 |
STEP 4
Setelah disambungkan dengan pegawai khidmat pelanggan yang
bertugas, AYAT PERTAMA yang sepatutnya anda taip adalah “saya ingin membuat
pembetulan ejaan nama”. Kemudian pegawai yang bertugas akan minta gambar
dokumen pengenalan diri (IC/ Passport/ MyKids/ Sijil Lahir) dengan booking
number dan flight number.
Setelah selesai, jangan lupa ucapkan “Terima Kasih” dan klik
dekat “Akhiri Chat” (rujuk pada
gambar 10
Gambar 10 |
***********************
Sekian, terima kasih kerana sudi melawat blog ini.
Add your comment