SENARAI BARANG KEPERLUAN PINDAH RUMAH BARU

in , , , by Chris_Sella, Oktober 30, 2018

Memiliki rumah sendiri sama ada sewa atau beli adalah impian semua keluarga.  Namun tahukah anda bahawa persediaan untuk masuk rumah baru amatlah memerlukan kos bagi mereka yang baru memiliki rumah sendiri?  Mana tak kos nya, kalau beli barang dari A-Z, maklumlah baru nak mula hidup (kata papa saya la).  Selain daripada kos deposit rumah (bagi mereka yang menyewa)   sudah tentu ada individu yang bingung memikirkan tentang senarai keperluan untuk pindah rumah.  Di sini saya kan menyenaraikan barang keperluan asas dan barang keperluan tambahan (sekiranya mempunyai bajet lebih) untuk masuk ‘rumah baru’ berdasarkan pengalaman saya.

Bagi yang anda yang malas membaca, boleh terus scroll ke bawah, sebab saya ada muat naik senarai keperluan Dalam bentuk PDF. 

SENARAI BARANG UNTUK AKTIVITI PEMBERSIHAN RUMAH BARU


1.UNTUK PEMBERSIHAN
NO.
BARANG
KUANTITI
CATATAN
1.1
Penyapu


1.2
Penyodok Sampah


1.3
Mop


1.4
Bulu Ayam / Nylon


1.5
Baldi


1.6
Gayung / Timba


1.7
Tali hos air


1.8
Tong Sampah


1.9
Plastik Sampah


1.1
Kain Lap


1.11
Alas kaki


1.12
Surat Khabar


1.13
Serbuk / Cecair pencuci lantai


1.14
Clorox / Asid


Senarai Peralatan Untuk Aktiviti Pembersihan


Selepas menyediakan semua peralatan pembersihan, jangan lupa pula bawa alas untuk duduk berehat. Bawa juga air minuman dan makanan secukupnya. Jangan lupa bawa sabun untuk mencuci tangan.

SENARAI BARANG ASAS UNTUK MASUK RUMAH BARU
Selepas rumah dibersihkan, barulah tenang sedikit sediakan barang untuk masuk rumah baru.
2.DAPUR
NO.
BARANG
KUANTITI
CATATAN
2.1
Dapur Gas / Elektrik


2.2
Gas


2.3
Rak Dapur


2.4
Rak Pinggan


2.5
Kuali


2.6
Periuk


2.7
Bekas air masak


2.8
Bekas garam / gula/ …………


2.9
Bekas / Kontener  simpan Peket perencah


2.10
Bekas Bawang


2.11
Bekas Minyak Masak Ikan/ Ayam/ Keropok.


2.12
Bekas Beras


2.13
Cerek / Kittle


2.14
Tudung Saji


2.15
Bekas Penapis kecil / besar


2.16
Besen kecil / besar


2.17
Papan Pemotong


2.18
Pisau kecil


2.19
Pisau Daging


2.20
Pisau untuk mengupas kulit


2.21
Gunting


2.22
Pinggan makan


2.23
Pinggan Kecil


2.24
Mangkuk


2.25
Cawan / Gelas


2.26
Jug Air


2.27
Sudu


2.28
Garfu


2.29
Senduk Nasi


2.30
Senduk memasak


2.31
Penyepit


2.32
Span Pencuci Pinggan


2.33
Berus Kuali


2.34
Bekas Untuk Pencuci Pinggan


2.35
Kain Lap Dapur


2.36
Penyapu Dapur


2.37
Lesung Batu






3. BILIK AIR
NO.
BARANG
KUANTITI
CATATAN
3.1
Baldi Kecil / Besar


3.2
Gayung / Timba


3.3
Tali Hos


3.4
Bekas Letak  berus gigi


3.5
Penyapu / Berus Tandas






4. BILIK TIDUR
NO.
BARANG
KUANTITI
CATATAN
4.1
Tilam Nipis / Tebal/ Toto


4.2
Bantal


4.3
Cadar


4.4
Selimut


4.5
Langsir


4.6
Suis Extensions






5. PAKAIAN
NO.
BARANG
KUANTITI
CATATAN
5.1
Iron


5.2
Ironing Boards


5.3
Hanger Pakaian


5.4
Tempat Gantung Pakaian


5.5
Tali Ampaian


5.6
Bakul Untuk Pakaian Kotor






Senarai Asas Barang Untuk Pindah ‘Rumah Baru’

Bagi rumah yang tidak ada tile, sila la beli tikar ya.  Ukur dulu keluasan kawasan yang hendak diletakkan tikar sebelum beli.  Pastikan juga letak alas kaki yang secukupnya di kawasan pintu utama, bilik, dapur, dan tandas untuk memastikan keselesaan keluarga mengelap kaki.  Mmmmmmmmmmmmmmmmmm pasti ada yang tertanya mana senarai barang untuk kawasan ruang tamu??? Okey senarai barang bagi ruang tamu, saya letakkan di dalam SENARAI TAMBAHAN kerana kita boleh beli pelan-pelan, dan bagi saya barang tu bukannya untuk keperluan harian.

SENARAI BARANG TAMBAHAN
Ini adalah senarai barang tambahan yang boleh di beli secara pelan-pelan, ikut kemampuan. Kalau ada bajet, tak salah beli terus kan.  Kalau tidak boleh beli yang baru, ada juga kedai second hand. 

6. BARANG TAMBAHAN
NO.
BARANG
KUANTITI
CATATAN
6.1
Periuk Nasi Elektrik


6.2
Jug elektrik / Kittle Elektrik


6.3
Penapis Air Elektrik


6.4
Peti sejuk


6.5
Mesin Basuh


6.6
Mesin Pengering Pakaian


6.7
Microwave


6.8
Oven


6.9
Set Meja Makan


6.10
Katil


6.11
Rak Pakaian


6.12
Meja Solek


6.13
Air Cond


6.14
Water Heater


6.15
Television


6.16
Set Ruang Tamu


6.17
Rak Kasut


6.18
Blander


Senarai Barang Tambahan Masuk Rumah Baru

NAk jimat???? Time nak buat kenduri  atau majlis perkahwinan tu, cuba la minta hadiah periuk , set pinggan, blander, dapur,  dan sebagainya.  Nak lagi jimat, cuba la minta kat adik-beradik tu, kalau-kalau ada selimut lebih kah, pinggan lebih ka, kuali lebih ka…  Kalau rasa nak beli  barang second boleh lah cuba cari di Mudah, facebook, atau di Carousell.  Harga pun adakalanya masih boleh runding, jadi pandai-pandailah menawar ya.  Seandainya bertuah, anda mungkin mendapat barang yang baru dengan harga sangat rendah, terutamanya bila cuba tawar-menawar dengan penjual yang ingin berpindah rumah.  TETAPI, berhati-hati apabila membuat sesi jual beli online, elakkan daripada membayar deposit terlebih dahulu.  Kononnya nak book dulu la, dah bayar terus hilang. Boleh juga cuba jenguk-jenguk di Shopee, Lazada atau PrestoMall.  Sekarang ni pun banyak kedai yang menjual barangan dapur dengan harga yang berpatutan.


Pinggan, mangkuk, gelas yang family bagi 


Ni mangkuk plastik dan kaca family bagi juga



Tempat sangkut baju ni penting tau,  Tapi ni saya beli sendiri la



Ni langsir yang saya jahit sendiri guna tangan.. Cantik tak??? Mesti lah cantik sebab jahit sendiri. Set meja tu beli yang second dekat Mudah.com


Mmmmmmmmmmmm banyak lagi barang yang family bagi sebenarnya,. Malas nak ambil gambar.  Orang memberi, saya menerima.  Kan dah jimat.




Sumber: Google Image
Eco Shop

Eco shop ni menjual semua barang dengan harga RM2. Tetapi kalau nak barang macam baldi besar atau besen yang besar tu memang susah la cari dalam kedai Eco Shop ni.  Padan la dengan harga RM2 tu.  Kualiti barang pun boleh tahan juga lah.


Sumber: Google Image
Super Save

Sumber: Google Image
One Stop
Kedai Super Save dengan kedai One Stop pun boleh tahan juga barangnya. kedai ni dah wujud sejak saya di bangku sekolah lagi.  dulu memang suka lepak dalam kedai ni.  pusing-pusing dalam tu.



Ini adalah barang pindah rumah yang saya beli dari Shopee

***Dikemaskini pada 7hb April 2023. 
Saya minta maaf sekiranya saya terlepas pandang mesej yang minta senarai keperluan untuk pindah rumah baru. Terlalu banyak mesej masuk, jadi disini saya lampirkan kesemua senarai dalam PDF di bawah. Boleh muat turun untuk kegunaan anda semua. 

Sekali lagi saya minta maaf sekiranya "watermark" di dalam PDF tersebut menggangu atau menyusahkan anda. Saya tidak mahu ada pihak yang mengambil kesempatan menjual dokumen tersebut, sedangkan saya telah memuat naik untuk orang yang memerlukan secara percuma.

****************************
Saya berharap penulisan konten  saya kali ini dapat membantu anda yang baru merancang untuk berpindah ke rumah baru.  Terima kasih kerana membaca.




SHARE 31 comments

Add your comment

  1. kadang2 x sedar brapa banyak kite perlukan kalau bab rumah baru ni... and yes i agree.. tryla mintak your family member dulu sebelum beli ape2.. jimat sgt..

    BalasPadam
  2. Tak terfikir pulak nak mintak dekat family sebelum beli tu. nice tips. insyaAllah hujung tahun ni atau awal tahun depan akan pindah rumah baru. boleh apply tips tips ni

    BalasPadam
  3. Akak pindah duduk rumah sendiri pakej bawak mak abah sekali ngan semua harta benda benda pinggan mangkuk dan dan macam-macam..hahahha...bijak x? so senang tambah sikit-sikit apa yg tak adaje..tp sekarang rasa nak buang mana yang ada..nak bagi kosong semula..nice tips..

    BalasPadam
  4. Menariknya buat list. Kadang kita tak terfikir pun nak buat list. Acah-acah semuanya dah masuk dalam kepala. Haha. Saya pun tak lama lagi ada plan nak pindah rumah. Terima kasih share.

    BalasPadam
  5. Bagus ada list macam ni. Ye la masa pindah rumah baru dulu, sofa tu saya tak beli lagi. Bila dah settle down barulah beli sofa. Mana yang penting dulu saya beli dulu atau buat dulu.

    BalasPadam
  6. Perkongsian yg baik sekali...xterfikit nak bwt senarai mcm ni bila masuk rumah baru...maklom laah dh hidup sendiri dari keluarga bertahun2...jadi semuanya dlm kepala saja...tp BC masih igt lagi laa masa mula2 dulu masuk rumah...kosong xde apa...pelan2 beli brangan...smpai laa cukup dlm senarai tu...

    BalasPadam
  7. bagusnya sis buat senarai...tak terpikir pula saya...bagus sgt cara ni.dulu saya pindah kelam kabut semuanya..

    BalasPadam
  8. perkongsian yang sangat bagus. Huda dah beberapa pindah rumah memang tak pernah buat list, sebab malas.huhu,lepas tu mula lah ulang alik ke kedai beli itu ini. Bagus ada list,semoga ia membantu orang lain

    BalasPadam
  9. Wow bagus lah dah ada check list macam ni mudah untuk kita jadikan panduan kalau nak pindah rumah agar tak terlupa apa yang penting hehehe nak beli semua barang tu sekarang dah mudah dan murahkan hehehehe ok lah...

    BalasPadam
  10. wahhhhhhhh! bagusnya tips ni. Walaupun bila kita tengok part pindah rumah tu mudah dan tak mudah sebenarnya bila nak prepare barang keperluan untuk kegunaan hariankan. Terima kasih :)

    BalasPadam
  11. Wah seronok dengar nak masuk rumah baru!... Senarai yang disediakan ini sangat complete! memudahkan untuk kita ingat apa-apa keperluan yang penting dan yang diperlukan masa nak masuk rumah nanti! kedai-kedai yg disenaraikan tu selalu juga pergi! memang sangat membantu dalam menyediakan keperluan dapur!

    BalasPadam
    Balasan
    1. jgn lupe utk masukkan filter air cuckoo..hehehe

      Padam
  12. Memang banyak keperluan nak masuk rumah baru kan. Tak habis nak membeli tu - so elok bila ada senarai begini. Takde la tertinggal atau terlebih beli. Hehe

    BalasPadam
  13. Bagus buat senarai macam ni sebab adakala kte pun terlepas pandang. Bila ada checklist camni akan memudahkan lagi keje

    BalasPadam
  14. wahhh siap buat list nampak sangat very organize ! but may i reccomend kalau masuk rumah baru tu kan i suggest dapatkan wet and dry vaccum brand katcher.. bukan je boleh sedut habuk tapi boleh sedut air juga at least bila dah cuci rumah boleh sedut lebihan air, dia siap ada pengering lagi so far tak mahal pun haritu i beli lebih kurang 200 lebih je, so far i puas hati, mungkin sebab i alergik with dists so i dontt prefer pakai penyapu..

    BalasPadam
  15. Senang buat list mcm ni kan.. Mcm wawa dlu pindah rumah mmg kene listkan cmni kalau x ade je yg xckup pastu nk kuo beli kuo beli mmg tidaklah.. Dahlah penat nak kemas rumah bru.. Hahaha.. Klo msuk rumah baru i selalu akan vacumm terus... Tips yg bernas ni..

    BalasPadam
  16. Bagusnya ada check list. Senang buat diri sendiri dan orang lain kot nak pi dah rumah baru jugak. Nina dulu beli sikit demi sikit. Memula sekali lengkap kan dapur. Hehe .. Jenuh gak nak penuh kan rumah yang sekangkang kera jer ni. Alhamdulillah dah lebih 12 tahun dok sini, dah banyak barang. Good tips 👍

    BalasPadam
  17. Bagus betul kerana sediakan check list yang amat bernas ni kan? Yang nak pindah ni bolehlah download check list ni untuk digunakan. Thank you 😄

    BalasPadam
  18. Wahhhh bagus betul ada checklist mcm nie. Senang nk monitor apa yg sepatutnya ada dan tiada. Yes, mmg selalu beli dekat kedai eco shop je sbb murah dan kualiti pon okay.

    BalasPadam
  19. Pindah masuk rumah baru memang memenatkan. Bukan takat poket je penat, tubuh badan pun penat..hehe..tak pernah terfikir nak buat checklist macam ni..

    BalasPadam
  20. Entry yang menarik. Kalau Nak pindah rumah atau pejabat dengan mudah dan cepat, boleh pindah dengan team Nizaf Mover & Logistics. Maklumat lanjut boleh search ' Nizaf Mover & Logistics ' di Facebook atau layari www.nizafmover.com. tq :)

    BalasPadam
  21. bagus sgt info dlm ni..memg penting kn kene ade brg2 ni semua nk pindh tu kan..nice blog...btw dah ade ke pakai penapis air dn udara ?hihi..jika nak order akak agen cuckoo kl sedia membantu..bole wsp la 011-16930576 akak tolong uruskan..skrg set combo penapis air dn udara cuckoo..FREE SANITASI TAU BERNILAI 400 ..DAN FREEGIFT BRG BRG special sgt ..jom l chat nak tau promo cuckoo !

    BalasPadam
  22. menarik ada list macam ni..very helpful..thank you very much...

    BalasPadam
  23. Wahh, bagusnya ada checklist mcm ni..blh jgk bantu mana yg lupa @ tkde..sgt membantu..thanks

    BalasPadam
  24. Tq for the tips... sgt2 berguna...

    BalasPadam
  25. Tq sis..perkongsian yang sangat membantu saya...

    BalasPadam
  26. Sngt membantu, terima kasih sharing

    BalasPadam

© Diari Chrissella · THEME BY WATDESIGNEXPRESS