ADAKAH ANDA MENGGUNAKAN TEPUNG BERAS YANG BETUL?

in , by Chris_Sella, Disember 17, 2018
Tepung beras boleh digunakan untuk menggoreng atau mengukus. Terdapat empat jenis tepung beras di pasaran, namun setiap jenis tepung beras mempunyai fungsinya tersendiri. Sekiranya tersalah pilih tepung beras, makanan akan menjadi keras atau lembik.
 
Tepung beras cap 1 gajah

TEPUNG BERAS CAP 1 GAJAH
Tepung beras cap 1 gajah ini sangat sesuai untuk membuat adunan mengoreng kerana ia akan menjadikan makanan yang anda goreng lebih rangup. Contohnya untuk menggoreng ikan, keledek, cempedak, pisang, dan gorengan berempah. 

Tepung beras cap 3 gajah


TEPUNG BERAS CAP 3 GAJAH
Tepung beras cap 3 gajah ini sangat sesuai untuk membuat adunan kuih kukus. Sekiranya anda seorang penggemar kuih kukus tradisional, tepung beras cap 3 gajah ini sangat sesuai digunakan kerana kuih akan menjadi lebih lembut dan berkilat. Contohnya kuih koci dan apam beras. Malahan tepung ini juga sangat sesuai untuk membuat adunan cendol hijau.

Tepung beras cap 5 gajah


TEPUNG BERAS CAP 5 GAJAH
Tepung beras cap 5 gajah sangat sesuai untuk membuat adunan mi. Ini kerana, adunan yang mengunakan tepung beras cap 5 gajah ini bersifat kental dan kenyal. Contohnya untuk membuat mi kuning, Laksa, dan kuey teow

Tepung beras cap teratai


TEPUNG BERAS CAP TERATAI
Tepung beras cap teratai ini lebih kurang sama dengan tepung beras cap 1 gajah. Ia akan menjadikan gorengan anda lebih rangup. Sangat sesuai untuk membuat rempeyek dan tumpi.



**********************
Sekian, terima kasih kerana membaca

SHARE 0 comments

Add your comment

© Diari Chrissella · THEME BY WATDESIGNEXPRESS