Sejak akhir-akhir ni ramai yang whatsapp dan DM saya di FB. Tak sangka ramai pelawat datang ke diari saya. Dah 2 tahun buat diari ni, Sekali lagi saya ingatkan saya buat exam, ujian penilaian dan interview tu semua adalah N29 okey, BUKAN N41


Okey lah saya taknak cerita mengenai pengalaman saya terlebih dahulu. Sebab saya nak jelaskan sesuatu dalam penulisan interview tu nanti. Dan saya nak terangkan betapa bersungguh-sungguhnya saya membuat persiapan, sehingga masa interview tu saya terguris sedikit (psycho betul) sebab saya nak You (penginterview) tahu what I say was come true today (2020, ramai yang DIBERHENTIKAN kerja), open your eye & zip your mouth. (cehhhh wahhhhhh macam lah pegawai tu kesah nak sibuk-sibuk datang ke diari saya,).


Anak-anak, cucu-cucu, cicit-cicit ku, ini diari hidup saya untuk korang baca bila saya dah tiada nanti. Saya dah berusaha tapi ada yang lebih baik dari saya, cehhhhhh hihihihi.


Okey, mula-mula tu memang betul buat persiapan study mengenai jawatan, perkembangan dunia, fahami bidang kerja saya sekarang, imbas semula Tesis yang saya buat time dekat UNIMAS dulu. Ya seperti persiapan orang lain yang datang interview. semunya saya siapkan pada hari pertama saya dapat email jemputan untuk interview. Saya buat "kerja" awal.


Orang lain sibuk sediakan sijil cop-cop, susun-susun. Pertama sekali saya buat resume yang sesingkat boleh, secantik boleh. Perlu ke buat resume??? Sebenarnya tak perlu pun, Sebab dalam surat pangilan interview tu tak cakap pun nak kena buat resume. Tetapi nampak lebih professional kan kalau kita buat resume sendiri. Setiap orang ada cara dan personaliti yang tersendiri, dan inilah cara saya.

Resume
Resume yang saya buat tu macam ni lah rupa dia.


HHaaaaaaahhhhhh resume dalam bahasa Melaysia, iiiuuuuu takde kelas la. Hello dear, kalau rasa dirik  hebat gilak speaking owang putih why not kitak polah la resume speaking kitak. Kenapa saya buat bahasa Malaysia, menurut pengalaman orang lain yang saya kaji sendiri, kalau resume English nanti akan di interview English, kalau Bahasa Malaysia pula kita boleh berbudi bahasa Malaysia. PERINGATAN SEKALI LAGI, jawatan yang saya nak pergi interview tu N29. Kalau N41 mesti lah logiknya resume dalam English, You nak jadi PEGAWAI pada alaf baru 2020 takkan tak boleh speaking kannnnnn. Haaaahhhhh gituuuuu dear. 


Resume dah siap, saya buat surat permohonan kerja pula, kalau berminat nak tahu cara saya buat surat permohonan kerja. Sila-sila la bersabar ye. Nanti saya korek balik computer, rasanya ada lagi surat tu.

 

*update
Part 2 dah siap

 

********************

Sekian sahaja diari Chrissella pada kali ini.

Terima kasih kerana sudi singgah di blog Chrissella

SHARE 0 comments

Add your comment

© Diari Chrissella · THEME BY WATDESIGNEXPRESS