Selang seminggu selepas menduduki peperiksaan online bagi jawatan Pegawai Pembangunan Masyarakat (S41), saya turut menerima email untuk untuk peperiksaan online bagi jawatan Penolong Pegawai Tadbir gred N29 (Pengurusan Stor). Peperiksaan online ini berlangsung pada 25 October 2019.

PERSIAPAN SEBELUM EXAM
Persiapan tak segigih seperti peperiksaan online S41 saya yang berlangsung seminggu sebelum peperiksaan online N29 ni. Tak tahu kenapa sibuk sangat dekat office minggu ni. Kalau nak baca mengenai persiapan saya untuk peperiksaan online S41 tu boleh KLIK DISINI. Ada sedikit perasaan lega sebab untuk peperiksaan yang gred 29 tak ada soalan pengetahuan am.

Untuk peperiksaan kali ni, di seksyen A (Daya penyelesaian masalah) saya cuba untuk mengulangkaji tentang %, Kebarangkalian, Halaju, nisbah dan sedikit tentang formula yang ringkas seperti min dan medium.

Manakala untuk seksyen B (Kefahaman Bahasa Inggeris), saya membuat latihan grammar secara online.

SEMASA HARI PEPERIKSAAN ONLINE
Jam 9 pagi saya dah login website exam online tu. Kena tunggu lagi sejam untuk peperiksaan bermula. Saya dah sediakan kertas A4 dan kalkulator siap-siap. Sila view gambar menggunakan komputer untuk gambar lebih besar.


PEPERIKSAAN SEKSYEN A
Menunggu cukup masa untuk peperiksaan bermula

Mempunyai 20 soalan dan masa selama 25 minit. Tidak ada soalan berkaitan dengan graf atau curve yang keluar. Cuma ada satu soalan tu suruh mencari kedudukan sekiranya XXXX adalah satu garis lurus, lebih kurang macam tu lah, saya pun lupa dah. Tak sempat ambil gambar soalan sebab nervous mengira, tapi soalan tu lebih kurang macam contoh yang saya bagi dekat bawah tu.

Contoh pertama:
Ali dan Lim ingin menjual basikal. Harga basikal Ali ialah RM880 dan harga basikal Lim ialah RM790. Berapakah jumlah hasil jualan basikal Ali dan Lim sekiranya mereka menjual dengan harga 15% daripada harga basikal mereka?

Contoh Kedua:
Haikal mendapat gaji sebanyak 30% hasil daripada keuntungan menjual cucur pisang selama 4 minggu. Ini adalah hasil daripada jualan selama 4 minggu iaitu RM390, RM320, RM370,dan RM430. Berapakah gaji Haikal hasil daripada keuntungan menjual cucur pisang?

Contoh Ketiga:
1331, 1728, 2197, 2744, R
Berapakah nilai R?

Contoh Keempat:
Almari tersebut dijual dengan harga RM290 iaitu 45% daripada harga asalnya. Berapakah harga asal sebenar almari tersebut?

Contoh Kelima:
Terdapat 170 biji buah epal didalam kotak. Nana telah menjual 1/5 biji buah epal. 3/8 daripada baki buah epal diberikan oleh Nana kepada jirannya. Berapa biji buah epal yang masih ada di dalam kotak?

Contoh Keenam:
Rose mengayuh basikal dengan kelajuan 20km/j selama 1.30 jam. Kemudian Rose berehat selama 5 minit. Kemudian Rose menyambung perjalanannya selama 1 jam. Berapa jarak yang dilalui oleh Rose?

PEPERIKSAAN SEKSYEN B
Rehat sekejap sementara menunggu untuk peperiksaan seterusnya

Mempunyai 20 soalan dan masa selama 20 minit. Terdapat beberapa soalan yang berpandukan petikan, contoh soalan tu anda boleh rujuk pada gambar dibawah. Sudah tentu terdapat soalan mengenai “grammar”.

Contoh 1

Contoh 2

Contoh 3


TAMAT
Pendek sahaja penerangan saya mengenai peperiksaan online kali ni. Semoga perkongsian saya ini bermanfaat kepada anda yang nak tahu macam mana soalan peperiksaan online ni. Ini pengalaman saya dalam tahun 2019, mungkin di tahun yang akan datang, soalan juga mungkin berubah. Bagi yang akan menduduki peperiksaan online, saya ucapkan semoga Berjaya.

**UPDATE
Dah dapat keputusan, tapi dukacitanya GAGAL. Hahahahaha, tak terkejut pun. jadi saya ucapkan semoga berjaya kepada calon yang terpilih ke peringkat yang seterusnya.

********************
Sekian sahaja diari Chrissella pada kali ini.
Terima kasih kerana sudi singgah di blog Chrissella



SHARE 2 comments

Add your comment

  1. Macam susah je soalan dia..apapun akak doakan Chris lulus ye...

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahaha yelah, bagi yang dah lama habis study macam saya ni memang rasa susah sangat soalannya.

      Padam

© Diari Chrissella · THEME BY WATDESIGNEXPRESS