Fail meja biasanya akan disediakan atau
digunakan oleh penjawat awam. Fail meja adalah dokumen rujukan untuk sesuatu
jawatan di peringkat individu. Juga boleh diertikan sebagai “manual” untuk
sesuatu jawatan di peringkat individu. Mengandungi panduan dan maklumat yang
terperinci mengenai tugas harian yang dijalankan oleh seseorang individu untuk
jawatan yang disandang.
Dengan adanya fail meja ini, individu sesuatu jawatan akan dapat menjalankan tugas dengan sempurna serta mengelakkan kelewatan dalam menyelesaikan sesuatu kerja
Dengan adanya fail meja ini, individu sesuatu jawatan akan dapat menjalankan tugas dengan sempurna serta mengelakkan kelewatan dalam menyelesaikan sesuatu kerja
Perkara-perkara yang terkandung dalam fail meja
1) Objektif jabatan / pejabat
2) Objektif bahagian / unit
3) Carta organisasi jabatan / pejabat
4) Carta organisasi kedudukan pegawai
5) Senarai tugas / kuasa / hubungan kakitangan
6) Peraturan-peraturan pentadbiran
7) Proses kerja
8) Carta aliran kerja
9) Senarai semak / Checklist
10) Senarai borang yang digunakan
11) Senarai undang-undang dan peraturan
12) Senarai jawatankuasa yang dianggotai
13) Norma kerja
14) Senarai tugas harian
********************
Sekian coretan saya pada kali ini.
Terima kasih kerana sudi singgah di blog Chrissella
xda pakei fail meja gik knktok nak?
BalasPadam